Aandacht voor veilig sportklimaat bij Sportstichting Zuidplas

2 mrt 2023

Aandacht voor veilig sportklimaat bij Sportstichting Zuidplas

Lokale sportverenigingen vanuit verschillende takken van sport kwamen vorige week samen voor het Minicongres Veilig Sportklimaat bij de Sportstichting Zuidplas (SSZ). Na de opening door Mark Lensselink, directeur van SSZ, stond wethouder Wybe Zijlstra uitgebreid stil bij het belang van een sociaal veilige omgeving. Daarna was het woord aan Erik Beuker van NOC*NSF. Hij ging aan de slag met de vraag: ‘Hoe maak je met makkelijke stappen je vereniging veilig?’. De deelnemers keerden na afloop geïnspireerd huiswaarts.

SSZ, de initiator van het minicongres, motiveert de inwoners van de gemeente Zuidplas om te bewegen. Het bieden van ondersteuning aan sportverenigingen in Zuidplas maakt hier onderdeel van uit. Verenigingen werden tijdens dit minicongres, onder het genot van een hapje en drankje, geïnformeerd over integriteit, grensoverschrijdend gedrag, gedragscodes en gedragsregels. Daarnaast was er ruimte voor vragen over het sportakkoord, schoolsport, buurtsportcoaches en JOGG Zuidplas - gezonde jeugd, gezonde toekomst.

De aanwezige verenigingen kunnen ook na dit congres op ondersteuning rekenen. Heeft jouw sportvereniging behoefte aan advies, handvatten of wil je informatie over het onderwerp veilig sportklimaat, neem dan contact op met SSZ door een mail te sturen naar sportenbewegen@sportstichtingzuidplas.nl.