Geslaagde themabijeenkomst ‘De Gezonde Sportomgeving’

7 dec 2023

Maandagvond 4 december jl. organiseerde JOGG (Gezonde Jeugd, Gezonde toekomst) in samenwerking met de gemeente Zuidplas en de Sportstichting een workshop met als onderwerp de ‘Gezonde Sportomgeving’. Maar liefst 14 sportverengingen met een kantine in eigen beheer en enkele andere horeca- aanbieders lieten zich door Eveline Pleijte en Aletta Lödel van TeamFit (NOC*NSF) inspireren.

Wat kunnen sportclubs bijdragen aan het gezonder maken van de sportomgeving? En daarbij wordt het bekende biertje en de bitterbal zeker niet de kantine uitgestuurd. Wel werd er besproken hoe gezondere alternatieven populairder kunnen worden gepresenteerd en beter worden verkocht. Hoe gaan verenigingen om met rookbeleid en wat kunnen ze doen om verantwoord alcoholbeleid te stimuleren? Na de opening door de wethouders Zijlstra en Klovert lieten de aanwezigen zich informeren over hoe een gezondere sportkantine meer omzet kan genereren en kan leiden tot hogere marges. En dat zeker niet met het opgeven vingertje, maar vooral door het verleiden naar de gezondere keuze. Verder werden er veel tips gegeven hoe eventueel gefaseerd een rookvrij sportterrein in te richten en welke ondersteuning er mogelijk is om op een goede manier om te gaan met het schenken van alcohol. Vrijwel alle aanwezigen gaven aan zeker stappen te gaan maken om te komen tot een (nog) gezondere sportomgeving.

Wil u meer informatie over de Gezonde Sportomgeving? Dan kunt u contact opnemen met JOGG- regisseur Melissa Moest. m.moest@sportstichtingzuidplas.nl